mandag 12. september 2011

Barnematpakken 2

Jeg var noe rask når jeg postet forrige innlegg, så her kommer en liten oppfølger!


Soyayoghurt, musli & bær kan være et alternativ til matpakken! Bruk gjerne soya naturell yoghurt og søt med litt sukrin. Bokhvete muslien fra Reneé Voltaire er helt nydlelig!


Knekkebrød, brød og pannekaker kommer selvfølgelig oppi matboksen i dette huset også. Gode næringsrike alternativer til dette finner du under "knekkebrød, pannekaker....."! Glutenfritt brød med gode ingredienser er vanskelig å finne. Jeg har funnet min egen variant, som fungerer veldig fint for eldstemann. Smaker noe uvant, men er verd et forsøk for de det gjelder. Ellers så vil jeg anbefale å teste ut Esekielbrød fra helsekosten! Dette kan fint erstatte vanlig brød og er mye sunnere! Det er laget av spiret korn og frø, øko spelt, hirse og bitte litt gjær.


Prøv ut avocado og himalaya salt til barn! Sunnere pålegg finnes ikke :)


For de som følger ekstra godt med så vet de at jeg personlig har anbefalt moderate mengder med kjøtt og frukt. Dette fordi kjøtt er veldig tungt fordøyelig proteinkilde for mange, og mange frukter blir som sukker for kroppen. Jeg vingler litt her per dags dato, det må jeg ærlig innrømme. Jeg er veldig intressert i både pH livsstilen og blodtypedietten


Mitt tips er at skal en spise kjøtt og frukt, så se hva som anbefales til deg og din blodtype. Da vet du ihvertfall at det du velger harmonerer best med din kropp. Det samme vil jeg anbefale til barn. I tillegg så er min erfaring at et barn i balanse tåler mer syredannende mat enn oss voksne. Barn i aktivitet avgifter kroppen på en helt annen måte enn mange av oss voksne gjør. Det kan likevel være lurt å la grønnsaker spille en større rolle enn frukt - og bær er bedre enn frukt når det gjelder sukkerinnhold.


Et barn som er i ubalanse og har fordøyelsesplager, kan med hell redusere både frukt og kjøttinntak i en periode. Dette bør gjøres i samråd med noen som jobber med dette.


Lytt til egen kropp - den prøver som regel å fortelle deg hva som er rett for deg!
Agnete

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar