lørdag 20. oktober 2012

[supersunn] detox

Hei alle sammen!
Herlig med helg :)

Et par nyheter i dag: 

Bloggen flytter....
.... hit!

Tusen takk til dere alle som har fulgt meg her - håper dere vil følge meg videre på den andre også!
Den er slått sammen med den nye nettsiden min! Ta gjerne en titt innom www.supersunn.no og se hvor fin den nye nettsiden min er blitt :) Jeg overfører det som jeg syns er nødvendig herfra, men den gamle blir liggende en stund. Målet er at en skal kunne finne all info via nettsiden og nettbutikken fremover - godt å få samlet alt på et sted :)

Som dere ser der inne så har [supersunn] detox blitt testet ut i ukens KK! Det syns jeg er veldig stas! Dere finner mer informasjon om denne her. Programmet kan kjøpes via nettbutikken.

Mange har spurt om jeg kan utdype hva detox innebærer og hvordan denne detoxen er?
Det står nokså utfyllende om den i linken over - men her får dere litt mer informasjon:) 


HVA SLAGS DETOX?
Dette er en detox som er realtivt hard å gjennomføre. Derfor er det viktig å sette av noe tid til å gjennomføre den og ikke minst planlegge det godt. Den består av 4-7 dager nedtrapping med rawfood, ca 4 dager med flytende faste og deretter 4-7 dager opptrapping. Det er de 4 dagene med flytende som oppleves som hardest og her bør/må en være hjemme. Det er her kroppen pumper ut avfallsstoffer og de værste symptomene kan oppleves. Det er derfor jeg legger veldig vekt på nedtrappingen, som skal bidra til mild rens før - og mindre detox symptomer under den flytende fasen.

Det siste er utrolig viktig! Det er fordi at du skal gi deg selv en velfortjent pause. Vi tar fri fra jobben for å reise på shoppingturer, gutte/jente turer med mat & vin ++ hvorfor skal en ikke da ta litt fri fra omverdenen og gi kroppen litt fri fra vanlig mat 1 - 2 ganger i året? Kroppen din vil takke deg! :) Vi tilfører den så mye rart i løpet av et år, og da bør vi la den få en pause der kroppen kan helbrede seg, rense seg og tarmen får ro. Med flytende grønn mat og rawfood bruker kroppen mindre energi på fordøyelsessystemet og kan derfor bruke den energien på å avgifte kroppen i stedet.

ANDRE AKTIVITETET UNDER DETOX:)
I tillegg så er dette den perioden (den flytende) en skal rense mest og toalettet bør være i nærheten - derfor bør en være hjemme ;) Disse dagene bør brukes til velvære, søvn og frisk luft. Mild lymfemassasje, rensende bad/fotbad, sauna/infrarød sauna, tørrbørsting, tur i frisk luft og søvn vil bidra til en bedre detox. Lett trening som yoga er også veldig bra!

Bruk disse dagene til å rydde på ulike plan - mange har et skap eller to, en bod etc som alltid står der uryddet. Få slike ting ut av hodet ved å bruke disse dagene til å gjøre noe du ellers aldri ville gjort. Andre tips: bilder inn i permer eller les gode bøker! Lytt til musikk eller kjøp deg en meditasjonscd - dersom du ikke har meditert før.

(jeg snakker ikke ut fra mitt eget hjem nå i det hele tatt - eller hva jeg ikke får tid til i det daglige - hehe :) )

HVA SLAGS MAT ER DET SNAKK OM?
I ned/opptrapping så spiser en rawfood. Det vil si 2 smoothies om dagen og et fast måltid med rawfood. Rawfood vil si at maten ikke er oppvarmet over 41 grader - mye enklere å fordøye, mer næringsstoffer og maten gir deg energi! Dette er også en rensende fase, men bør kunne gjennomføres med jobb. MEN; her reagerer mennesker veldig forskjellig - og vi har alle ulike utgangspunkt for detoxen og ulik mengde som skal renses ut.

Det faste måltidet med rawfood er salat eller grønne nydelige wraps (nøttefyll, grønnsaker, diper) - som er fint å innta på jobb/skole i lunsjen!

Smoothies kan være grønn om morgenen og en med bringebær & sjokolade til ettermiddag/kveld som et forslag.

Grønnsaksjuicer og grønne drikker kan en drikke ubegrenset og det kan være veldig avgjørende for en god rens. Både fordi det renser bedre og grønnsaksjuicer er såååå godt. Min personlige mening er at jeg får en helt annen opplevelse av en detox hvis jeg får lagd meg en god grønn juice! Men det er ikke nødvendig med juicepresse for å kunne gjennomføre den.

Blender derimot må en ha!

I flytende fase så spiser en grønne supper, grønne drikker, grønnsaksjuice og grønne smoohties.

I tillegg er det mange tilskudd som hjelper på rensingen og supermat som gir kroppen din unik næring! Pakken inneholder 12 produkter.

ANDRE TYPER DETOX
Denne detoxen er lagd ut fra hvordan jeg mener en detox er best å gjennomføre på egenhånd hjemme uten at du er på et profesjonelt sted og blir fulgt tett opp. 
Det fins mange typer detox - og noen er mer/mindre hardere. Vannfaster og juicefaster vil være enda hardere - de kan tas på egenhånd etterhvert - men jeg anbefaler ikke å sette i gang med dette første gang en skal gjøre en detox. Det fins et sted på Island som gjennomfører detox basert på mye vann/supper: http://detox.is/default.asp?lang=norska. Fint å vite for de som ønsker å bli tett fulgt opp. 

På sikt så er drømmen om at et sånt sted drives av [supersunn] i Bergen og på utenlandsturer :) 

Ønsker dere alle sammen en fin lørdag! 
Agnete





1 kommentar:

  1. Så grundig og inspirerende og flott gjennomgang dette innlegget er! Det er like før jeg bare kaster meg ut i det ;-) Håper Supersunn snart har på plass et lignende konsept som du nevner finnes på Island, og en utenlandsreise med sol og hav og masse fri kombinert med veiledet detox høres også flott ut!

    SvarSlett