mandag 12. september 2011

Raw food, dehydrator & mikrobølgovn...

Jeg har lenge hatt lyst til å reise på kurs innen dette! Når jeg fikk vite at det var 2 ledige plasser på Yoga & Raw food Retreaten i Andalusien i oktober, med Reneé Voltaire, så følte jeg at navnet mitt stod på en av de plassene :=) Dette blir en virkelig studietur, der vi er med å lager all mat i 6 dager. Beste måten å få det inn i fingrene på! I tillegg blir det god inspirasjon til mine fremtidige 
Supersunn Retreats


Reneé Voltaire har gitt ut mange bøker innen Raw food og har mange gode produkter!


Det er lett å bruke mye "raw food" ved å spise salater, juicer og smoothies. Den mer moderne Raw food`en tar det opp noen hakk - og lager det på nye og spennende måter! Her tørker en mye av maten i en dehydrator og maten varmes opp til maks 42 grader for å bevare alle næringsstoffer. 


Se gjerne www.sanabona.no for mer informasjon om mat laget i dehydrator! En dehydrator blir den nye mikrobølgovnen! Det vil ta litt tid for folk å forstå det, men den blir nok en naturlig del av kjøkkeninvetaret på sikt tror jeg. Ikke er den så dyr heller, mellom 2500-3500. Mikroen kastet jeg ut når vi flyttet før sommeren. Det var en befrielse! Det blir ikke mye næring igjen i mikro mat, og når en skal unngå å stå foran en mikro på grunn av strålingen - hva da med maten som er inni den?! 


Når jeg leser at eldre får Fjordland middag varmet i mikro hver dag så kjenner jeg at jeg blir utrolig lei meg. Barnemat bør av samme grunn varmes opp i vannbad eller lages fra bunnen av. Skal ha mye fokus på barn og ernæring når den nye nettsiden er på plass i november!


Hva brukes dehydratoren til?
- knekkebrød
- wraps
- tørket frukt
- grønnsaks chips 
- kaker


Jeg ble så utrolig glad når jeg leste at overskuddet etter å ha presset grønnsaksjuice kan brukes til å lage knekkebrød/brød i dehydrator!! Fantastisk å slippe å hive masse gode grønnsaker som er blitt tørre etter pressingen :=)


Skal bestille meg en dehydrator i det nærmeste, og oppskrifter følger i tiden fremover! Gleder meg til å prøve ut dette!


En god rå klem fra
Agnete

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar