søndag 26. februar 2012

Hårmineralanalyse

Her om dagen hadde jeg en klient hos meg.
Hun var rimelig opptatt av hva hun spiste og tok av tilskudd + spiste en del supermat som gress, oljer, hemp & chia. Hun holdt seg borte fra hvete, melk, gjær og stort sett sukker.
Tok tilskudd av kalsium og magnesium i forholdet 1:1 og 2:1, ettersom hun ikke hadde drukket melk på noen år. Hun hadde tatt hårprøven som følge av en følelse av at noe i kroppskjemien ikke var helt som det skulle.


Svaret var som forventet: stor mangel på magnesium, og høyt innhold av kalsium. Det vil i praksis si at ettersom det er lavt nivå av magnesium så vil kroppen lete etter mineraler for å nøytralisere dette. Den tar da automatisk kalsium fra benvevet. Det lekker da ut i vevet og kan i værste fall samle seg i årene. Dette er en begynnende grad av osteoperose (benskjørhet). Ubalanse i kalsium/magnesium fører til at det blir forstyrrelser i både muskel og nerveceller ettersom alle celler er avhengig av en finstemt balanse mellom de to mineralene.


Rapporten indikerte blant annet lavt blodtrykk, lavt blodsukker, lavt stoffskifte, trøtthet og skiftende humør.


Klienten var meg, og jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine når jeg fikk se resultatet :=)




Jeg ble glad fordi det ga meg svar på at det å ta vitaminer og mineraler utfra en dose som en "tror" er riktig, er helt klart å gamble med kroppen sin. Derfor har det lenge vært en plan om at det ikke skal være noen vitaminer/mineraltilskudd tilsalgs i nettbutikken min. Dette bør en ta i doser som er tilpasset nøyaktig til kroppen sin, ellers så kan det medføre å få kroppen enda mer i ubalanse. Jeg har kuttet ut alle slike tilskudd det siste året unntatt kal/mag, fordi jeg har ikke turd å la være siden jeg ikke bruker melkeprodukter. Der har jeg gjort en bommert gitt... Men en lærer så lenge man lever!


[supersunn] selger kun vitaminer/mineraler via et selskap i Sverige som er knyttet opp til de som driver med håranalysene. Der får en høyere terapautiske doser enn i Norge og vi kan bestille for 3 måneder av gangen. Dosen er da tilpasset nøyaktig kroppen din!


Dette ga meg jo også svar på at det er magnesium som er hovedutfordringen, ikke kalsium - som jeg har skrevet en del om før. Jeg kommer til å nesten gi beskjed hver gang jeg får en klient med magnesiummangel slik at folk får øynene opp for hvor utbredt det er. Magnesium inngår i så mange kjemiske prosesser i kroppen og det er avgjørende for god fysisk og psykisk helse. Men igjen, jeg anbefaler ikke alle å ta magnesium - en bør få dette spesial tilpasset til den enkelte. (Alle har selvfølgelig ikke magnesiummangel :) ).


Jeg begynte nesten å grine fordi det er som å få en dør midt i fleisen ettersom undertegnete har vært over middels bevisst på hva jeg har spist og drukket de siste årene. Likevel så har jeg glemt litt meg selv ettersom fokus har vært mye på Fabian og andre jeg kan hjelpe rundt meg. Denne testen har jeg hatt på agendaen i et par år, men jeg har bare utsatt det. 


Det er likevel en lettelse å nå vite hvorfor jeg kjenner meg altfor trøtt og har et blodsukker som har svingt altfor mye i det siste. Nå har jeg det svart på hvitt.


Noen endringer ble gjort kjapt i påvente av at pakken med vitaminer/mineraler skal komme. Jeg økte opp dosen av Spirulina og Chlorella kraftig med en gang. Spirulina er en fantastisk kilde til magnesium!, B12 og B6. Hempfrø er også en god kilde til magnesium, så det tar jeg masse av i smoothies om dagen.


Planen er nå at meg og Fabian (min eldste sønn) skal gå på en "hestekur" av vitaminer og mineraler i 2-3 måneder. Paradokset er at vi trenger mye av det samme. Likvel ikke så rart, ettersom barn "arver" mor sitt lager av mineraler fra fødsel av - og vi spiser mye den samme maten. Etter det så blir det enda mer fokus på supermat som er med på å korrigere slike ubalanser. 


Supermat er mat som innhar et eksepsjonelt høyt innhold av ulike næringsstoffer. Det gjør at kroppen klarer å nyttiggjøre seg av det den trenger mest fra denne maten.
Chlorella og spirulina får en større plass hos oss fra nå, dette kan barn med stor fordel ta, særlig Spirulina. B12 mengden i denne er 400 % av dagsbehovet! Hemp og chia bruker vi en del, men det skal vi ha mye av fremover - fantastiske frø begge to og kilde til protein, fettsyrer, magnesium, fiber ++.


Det er noe som har strittet litt imot for min egen del når det gjelder supermat før jeg fikk mer kunnskap om det. En vil så gjerne ha tro på at den maten vi omgis gir oss alle næringsstoffer. Jeg innser nå mer enn noen gang at den gjør ikke alltid det. Mange av oss er underernært på næringsstoffer fordi jorden den dyrkes i er blitt mindre mineralrik, maten er full av sprøytemidler og maten høstes ofte umoden, og spises på et mye senere tidspunkt her i Nord. Da har den ligget og modnet seg i en container i stedenfor sollys som den burde.


Dersom vi kunne dyrket maten vår selv i hagen så hadde ting vært noe annerledes..
---------------------------------------------------------
Det er viktig å huske på at supermat er mat! 
---------------------------------------------------------
Bare i en annen form enn det vi vanligvis forbinder med mat. Det kan for mange føles som en kostnad de ikke har råd til, men se på det både som et tillegg til vanlig kosthold og som en erstatning for visse matvarer.
Det meste av supermaten er i tillegg uberarbeidet og økologisk!




Rapporten skrev også at vi begge må øke inntaket av protein, så da har vi begynt med økologiske egg, mye hempfrø, chiafrø (begge i smoothies), mer kalkun, ørret og noe viltkjøtt/storfe. Vi er begge blodtype O og alt dette stemmer overrens med den.


Alle får en fyldig kostholdsrapport med råd til hva slags mat en bør øke opp og hva en bør holde seg borte fra. Når en gjør endringer i kost og tilskudd samtidig så kan en begynne å kjenne forbedringer ganske raskt. Men det kan også ta så lang tid som opp til et år, ettersom en ofte må skrelle av lag for lag - og det vil da etterhvert dukke opp grunnleggende årsaker. Det kan også være tungmetaller som kan ligge til grunn for en ubalanse. Hårmineralanalysen blir utført i USA hos Trace Elements. Det tar ca. 3 uker til en får svar på den.


Dette ble jo nesten som en liten selvbiografi, beklager det! Men jeg syns det er viktig å være åpen og de som kjenner meg vet at jeg gir mye av meg selv. Den levende blodanalysen og hårmineralanalysen er et helt rått verktøy for å kartlegge kroppen. Jeg er så takknemmelig for å kunne få lov til å bruke dette og jeg vet at dette vil hjelpe mange andre til å rette opp i sine ubalanser og gi dem svar på hvorfor kroppen føles som den gjør. Jeg gleder meg til å bruke dette mye - særlig i forhold til barn!


Er det noen som har tatt en hårmineranalyse så kommenter gjerne!


Hver uke så skriver en lege om dette i Allers. Det er fantastisk at leger tar i bruk dette verktøyet og innser hvor viktig det er med et spesialtilpasset opplegg til den enkelte. Det gir meg tro på at en kan stoppe opp en ubalanse som kunne fort utviklet seg til å bli en kronisk lidelse for den enkelte.
Kroppen har en unik helbredelsesevne, stol på den og lytt til kroppen din.


Ønsker dere alle en finfin uke!
Klem fra Agnete





5 kommentarer:

  1. hei! dette var interessant å lese om. er du igang med tilskuddene nå? kan du fortelle litt om hvordan kroppen i tilfelle har reagert på det? føler du deg bedre?

    SvarSlett
  2. Hei! Så kjekt å høre! Jeg er i gang med tilskuddene. Jeg har vel holdt på litt over en måned, og opplegget varer i 3 måneder i første omgang.

    Det jeg merker bedring på er at blodsukkeret mitt er mer stabilt og humøret har da blitt også mer stabilt.

    Jeg hadde et kne som var vondt, det er vel ofte slik at det setter seg i "the weakest link", og kneet mitt er nok litt svakt - min teori er at siden prøven viste at jeg hadde "begynnende osteoperose", så fikk jeg mer vondt i kneet, det føltes veldig svakt. Her om dagen gikk det opp for meg at det føles annerledes ut allerede.

    Ellers når det gjelder energinivå, så kan jeg ikke skryte. Fordi samtidig som jeg begynte på dette så fikk jeg vite at jeg var gravid :=) Og det har krevd sitt av energinivået mitt og derfor får jeg ikke vurdert ordentlig hva tilskuddene har gjort ift det.

    Jeg skal skrive mer om det etterhvert når jeg har holdt på litt lengre og tatt ny test! Jeg er utrolig glad for at jeg nå tilfører kroppen akkurat det den trenger :=)

    Agnete

    SvarSlett
  3. Hei! Veldig inspirerende blogg du har! Jeg har også tatt hårmineralanalyse, og fikk ganske likt resultat som deg. Lavt magnesium, høyt på kalsium (og faktisk sink), men lavt på mye annetviktig også. Jeg synes det hele var ganske skremmende, men man må jo tenke at det er bedre å oppdage det, så man kan gjøre noe med det. Fikk også vite at jeg hadde lavt stoffskifte, lavt blodtrykk, spiste for lite proteiner etc. Har tatt tilskuddene et par uker, men foreløpig ikke lagt merke til noen særlig endring. Derfor lurer jeg på om du kan fortelle litt om du merker mer til positive endringer nå?
    Jeg synes også det høres rart ut at du som spiser så sunt hadde lavt stoffskifte etc når du spiser så sunt! Hvor sunt må man egentlig spise for at kroppen skal få nok? Jeg har alltid trodd at jeg spiser ganske sunt, men ikke sammenlignet med deg!:) Prøver å gjøre noen endringer på det nå, og da er bloggen din en inspirasjon!

    SvarSlett
  4. Hei!

    Beklager sent svar, var en del på farten i helgen!

    Så koselig å høre at du blir inspirert :=)

    Jeg levde ikke så veldig sunt før for å være helt ærlig, og jeg har hatt en kropp som har vært nokså i ubalanse før jeg ble gravid i 2005. Derfor så har jeg nok en ballast med meg, som det tar tid å rette opp. Derfor så har nok den ubalansen bare fulgt meg selv om jeg begynte å spise mye sunnere. Som jeg skriver så har jeg også tatt altfor store doser kalsium ift magnesium og derfor så har nok ubalansen blitt særlig stor ift kalsium/magnesium...

    Jeg er helt enig meg deg, det er en måte å forebygge på og det viktigste er å kjenne på kroppen om det føles rett og om det kommer noen bedring. Gi det noen uker til, så kjenner du det nok etterhvert!

    MEN, en viktig ting oppi det hele - kroppen klarer å nyttiggjøre seg av mat/supermat ofte mye bedre enn syntetiske mineraler, derfor så er det gull verdt om en gjør noen små endringer i kosten ift vanlig mat og supermat også. Da vil en få bedre effekt.

    Jeg merker det ennå særlig på blodsukkeret mitt at det er mye mer stabilt og humøret mitt er mer stabilt. Kneet er bedre!
    Stoffskiftet mitt har jeg sånn sett aldri hatt noe stort problem med, jeg har holdt meg veldig stabilt i vekt alltid - men jeg merker at jeg må være påpasselig med hva jeg spiser. Jeg tåler ikke noe godt karbohydrater i store mengder, dette vil jeg tro kan endre seg litt når mineralene kommer i mer balanse og stoffskiftet dermed fungerer bedre.

    Jeg kan gi deg konkrete råd ift supermat som kan være bra for deg dersom du sender meg en mail f eks. Men magnesium rike matvarer/supermat er: gresskarfrø, spinat, hempfrø, hemp protein pulver, SPIRULINA (dette ville jeg begynt med med en gang) - lettopptalig magnesium!, cashewnøtter, paranøtter og mandler, kakao.

    Derfor vil sjokoladekulene (under sunn kos) være veldig magnesiumrike dersom en tar i litt hemfrø, lager de med 1/2 delen cashewnøtter/mandler + rå kakao:=)

    Håper dette var litt til hjelp! Bare spør hvis du lurer på noe mer :=)

    Agnete:)

    SvarSlett
  5. Hei. Jeg har akkurat fått resultater på min håranalyse og fått beskjed om mangler på magnesium, alle B-vitaminer også har jeg saltsyre-mangel i tarm og trenger tilskudd av alt dette med enzymer en periode. Jeg er veldig nyskjerrig på om det har noe ved seg da legene aldri finner noen mangler. Hvordan har virkningen vært for dere? svar gjerne til ninabakke@hotmail.com

    SvarSlett