mandag 21. mars 2011

Spise seg frisk fra sykdommer 2

Jeg blir ydmyk av å tenke på hvordan kroppen kan helbrede seg selv med det riktige verktøyet. Når jeg hører slike historier fra mennesker som har opplevd det selv på kroppen, så får jeg en bekreftelse på hvorfor jeg vil jobbe med akkurat dette. Jeg håper jeg kan veilede mange mennesker til å oppleve det samme.

Jeg satt nettopp her om dagen og kikket på blodet av Fabian fra september 2010. Jeg skjønner nå hvorfor Kevin (mikroskopist) sa til meg følgende: 
" Når jeg ser en slik blodprofil som dette, så er dette et tegn på at dersom det ikke gjøres endringer så vil dette barnet blir alvorlig sykt". Den gangen visste jeg ikke helt hvordan friskt blod skulle se ut, men når jeg så bildet av Fabians blod så var det vanskelig å holde tårene tilbake. Jeg forstod raskt at dette ikke var bra. 


Fabian var da 5 år i sept 2010. For å prøve å gjøre en lang historie kort. Han fikk atopisk eksem kort tid etter fødselen. Vi ble henvist til barnelege som skulle hjelpe oss. Der ble vi anbefalt kortison og ingen kostholdsendringer, selv om han slo ut på melk og egg på prikktest. Svært liten hjelp å få med andre ord, og liten grad av helhetsforståelse. Jeg har ikke tall på hvor mange ulike kremer (uten kortison) vi prøvde i den perioden.  Lite hjalp, men en god lindrende krem for atopikere som jeg vil anbefale er Tyrolersalve fra helsekost.


Jeg tok han til alternative behandlere i håp om å få andre svar. Det gjorde jeg heldigvis. Fikk enormt god støtte og hjelp fra ei som tidligere var lege, som nå jobbet som innen fotsone og homeopati. I tillegg fikk jeg mye informasjon fra osteopat og akupunktør. Rådene var enstemmig fra dem alle, kutt ut melk og hvete. I tillegg helst sukker, rødt kjøtt og banan.


Dette hjalp betraktelig! Når jeg kuttet ut melk og hvete mens jeg ammet, så forsvant eksemen 1-2 uker etter. Når jeg kom tilbake til barnelegen så ble hun overrasket. Så sa hun: " er ikke det veldig stress å holde seg vekke fra melk og hvete da?" Hun mente at Fabian kunne fint ha litt av det i kosten. Da pakket jeg sakene mine og gikk ut den døren for siste gang.


Likevel, så ble ikke magen som den skulle. Han gikk på do 1-2 ganger i uken, og var veldig preget av det. Uhell flere ganger om dagen, han lå å gjemte seg overralt og det luktet ille de gangene han gikk på do. Etterhvert så gikk dette over psyken. Han ble redd for det meste og utviklet angst. Redd når vi gikk ut av rommet, avskjeder i barnehagen var et mareritt, redd når han skulle legge seg for hvor vi var. Tendenser vi aldri hadde sett før. Han hadde et preg over ansiktet sitt som satte seg helt i magen min. Latteren satt ikke løst som før og heller ikke smilet. Vi hadde lange perioder der han tok veldig på vei for alt. I tillegg fikk han den ene ørebetennelsen etter den andre.


Så i desember 2009 så tok vi turen til Oslo til Bernt Rognlien på Balderklinikken. Han slo ut på alt på matintoleranstestene, gjær i tarmen, lavt nivå av gode tarmbakterier, slappe verdier på blant annet zink og andre viktige mineraler. Ikke så overraskende dog. Vi satte i gang med streng diett: vekk med gluten, melk, egg, sukker, gjær og frukt. 


Han ble mye bedre! Likevel så var ikke psyken som den skulle ennå og tarmen var ikke godt nok renset innser jeg i dag. Derfor oppsøkte jeg Mikroskopist Kevin Frøystad i sept 2010. Der viste blodanalysen særlig syreoverskudd i tarmområdet, og røde blodceller av dårlig kvalitet.


Det som kanskje var det vanskeligste for meg på det tidspunktet var at jeg hadde jobbet med kostholdet til Fabian fra han var 1/2 år som beskrevet over. Kjøkkengulvet var i ferd med å bli slitt ut etter å ha stått der i time etter time... alt hadde blitt laget fra bunnen av. Disse årene bestod for meg kun av å få Fabian frisk. Han hadde blitt fulgt opp av barnelege, alternative behandlere og lege og ernæringsterapaut på Balderklinikken. Hvete, stort sett gluten, melk og egg var kuttet ut. I tilllegg også gjær og sukker. Likevel så fungerte ikke magen som den skulle. Maten ble liggende for lenge i tarmen hans, og rotnet rett og slett på innsiden.

Det gikk sakte men sikkert opp for meg at dette ikke var tilstrekkelig for han på det tidspunkt. Han måtte på en eller annen måte renses og tarmen måtte bygges opp. Han hadde ikke cøliaki, men tarmen var så brutt ned at den tålte svært lite på det tidspunktet. Gutten var mentalt i ubalanse, trøtt og stagnerte i vekt. Jeg husker den dagen vi tok blodprøven veldig godt. Jeg måtte bære han fra bilen bort dit vi skulle fordi han følte ikke han hadde krefter til å gå bort..

Å rense et barn er ikke enkelt! Løsningen for oss ble noen kompromisser og jeg måtte innse at dette måtte tas over tid. Gluten ble helt kuttet ut og null sukker og gjær. De viktigste endringen nå i ettertid har nok etter min mening vært å innføre mest mulig grønnsaker i kosten, unngå frukt og begynne å rense vannet og tilsette pH dråper for å gjøre vannet mer basisk. Vi har også tilført mye oljer til han i en lang periode. Høye doser eye q, eskimo tran og linfrø olje.

Når jeg kom hjem fra kurset var jeg veldig spent på å se blodet hans.
Heldigvis så hadde det endret seg mye og til det bedre!!
Magen fungerer, pH i urin er jevnt over 7 hver morgen, vi har fått gutten vår tilbake med den gode latteren og smilet. Han har lagt på seg 3 kg siden september og har masse energi:) Jeg er så utrolig lettet for å kunne skrive dette, det er vanskelig å beskrive med ord.

Nå prøver vi med litt spelt, litt sukker innimellom, og han får frukt til kos. Han kan nok på sikt klare å gå i bursdager å spise det de andre spiser uten å bli veldig påvirket av det. Det viktigste er hva vi gjør hjemme i hverdagen, så kan en sluntre unna litt i besøk og på "fest". Han er utrolig flink og har kontroll på det meste:) De andre barna i barnehagen er kun positive til at han spiser litt annerledes enn de. De har vel til tider vært litt misunnelig på at kosten hans lenge bestod av sunne pannekaker:) Det har hjulpet på at lillebror har spist akkurat det samme som han. Vi er glad for at lillebror er som kamelonen:)

Jeg håper dette kan motivere andre til å ikke gi opp!
Stol på deg selv, lytt til magefølelsen, still spørsmål med måten vi lever på - det er kanskje ikke alltid at rådene vi får fra staten eller de sterke markedskreftene er de beste for oss. Det er viktig å få kart og terreng til å samsvare, planlegg det bra, få hele famiien med på endringen og bli fulgt opp av noen som dedikerer mye av sin tid til deg.


Det som jeg tidligere så på som "streng diett" er det jeg ser på som en sunn livsstil i dag.


Med ønske om en friskere hverdag for store og små!
Agnete

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg bare lurte på hvilken helsekost man får kjøpt den tyrolersalven?
    Vet du om det er tjære i den?

    Mvh

    Linda:)

    SvarSlett
  2. Hei! Du får den både hos Kinsarvik og Sunkost. Ang tjære, så vet jeg faktisk ikke, har den ikke hjemme akkurat nå.

    En annen som er veldig god mot eksemhud/tørr hud er Agrosan. Du finner både den og Tyrolersalve her : http://www.kinsarvik.no/products/33762-tyroler-natur-salve-200-ml.aspx.

    Lykke til!

    Mvh
    Agnete

    SvarSlett