torsdag 17. februar 2011

superfrokost

Jeg elsker en god frokost:)
Akkurat nå så har jeg funnet ut at dette er noe som fungerer tidsmessig, og ikke minst så holder det meg mett utover fomiddagen. Her er det mye sunt fett, høyt innhold av fiber og lettopptakelig protein - kan det bli bedre? 


Knekkebrød med avocado, cherrytomat, pesto og alfalfaspirer


Knekkebrød (glutenfrie)
2dl mandelmel
4dl store havregryn
2dl solsikkekjerner
(evt. erstatt 1 dl med chiafrø)1dl linfrø
1dl sesamfrø 
himalayasalt 
6-9 dl vann


Vannmengden avhenger av hvor lenge du lar røren stå etter at den er rørt sammen. Næringsmessig så er det supert om røren får stå litt ettersom frøene starter på spiringen da. Dersom du lar den stå i ca 1 time, så trenger du nok ca. 8-9 dl vann. Den skal være lett å smøre ut på et bakepapir. Dette må en variere selv alt etter om en liker tykke eller tynne knekkebrød. Røren rekker til to brett.


De stekes i 160 grader varmluft. Først 10 min, så kutter en de opp i biter. Deretter stekes de i 30 - 40 min til, der en bytter rundt på brettene hvert 10 min. Da får en også ut dampen. Tidligere så har mine blitt litt seige, men etter at jeg har begynt å la de stå over natten i 50 grader med varmluft, og døren på gløtt - så blir de supergode og sprø.


Chiafrø får en tak på helsekost. Et utrolig spennende frø som har høyt innhold av omega 3 og mange andre godsaker. Fin å blande i pannekaker, smoothies og brød/rundstykker. Jeg fant den på Oasen her i Bergen. Jeg tror sunkost fører det. Skal skrive mer om det en annen gang!


På sikt skal jeg prøve å lage disse med noe annet enn havre, ettersom det er noe surt for kroppen. Det kommer etterhvert:)


For de som bor i Bergen, så er pestoen fra kinsarvik fantastisk! Den smaker som hjemmelaget og de har den i 3 varianter. Den ene grønne og den ene røde er uten ost, og er de jeg anbefaler. Kommer tilbake med navnet på produsenten.



Næringsinnhold pr knekkebrød (røren holder til ca 40 stk):
4g karbohydrater, 4g protein + masse sunt fett og høyt fiberinnhold - resten kommer senere i dag:)


Dette sammen med grønnsaksjuice om morgenen er fantastisk!
Skal komme med nøyaktig oppskrift etterhvert, men jeg bruker ca: 3 gulerøtter, 1/2 rødbete, 1/2 sitron, 1/2 agurk, brokkolistilk og ingerfær etter smak.


God frokost!
Agnete

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar