onsdag 3. oktober 2012

Mitt hjertebarn kumelken

Dere vet at jeg syns ikke så mye om denne kumelken som vi blir anbefalt å drikke så mye av for å få sterkere benbyggning. 

Jeg må bare si det igjen, ikke gå i kalsiumfellen. 
Det er det mange som har gjort allerede, inkludert meg selv. 
Jeg kan ikke si om det gjelder deg før jeg har sett en analyse av håret ditt, derfor så er det veldig vanskelig å gi generelle råd. Men derfor blir jeg også veldig frustrert når jeg står i kø på helsekosten og jeg hører: "hva trenger du? kalsium/magnsium 1:1 eller 2:1. Hvordan i all verden skal den kunden vite det? Jeg kan si generelt sett at de fleste hadde trengt kal:mag i forholdet 1:2 eller 1:3! Men igjen, jeg kan ikke gi et generelt råd - derfor selger jeg heller ikke vitaminer og mineraler på et generelt grunnlag.

Vi er full av kalsium og det lekker ut av benvevet (benskjørhet) og legger seg på steder der det ikke skal være i kroppen: i blodårene (tetter de igjen), fører til gallesten, nyresten og stive ledd. Vi er lave på magnesium som kan føre til økt forekomst av migrene, hjerteproblemer, astma/luftveisinfeksjoner, legg kramper, restless legs og ulike utfordringer med nervesystemet (depresjon, adhd, urolighet).

Grunnen til at jeg sier dette er at jeg det siste halvåret har fått mange rapporter tilbake med hårmineralanalyser. Det er ingen som har hatt KALSIUM mangel. De har hatt magnesium mangel! De fleste markante mangler også. (da blir de anbefalt magnesium og holde seg borte fra vitamin D, slik at en tar dårligere opp kalsium). Nokså forskjellig fra dagens anbefalinger...

Når en da ser i blodtypene våre så er kumelk absolutt anbefalt å unngå i forhold til blodtype A og O. I Norge er ca 88 % av befolkningen en av disse to blodtypene, så derfor anbefaler jeg generelt sett et kosthold uten dette for store deler av befolkningen. Blodtype AB og B kan tåle det bedre. 

Som jeg har sagt mange ganger før, så kan noen av oss tåle små-moderate mengder av de fete melkeproduktene bedre enn de magre/lette. Kjenn etter på magen din, mange får luftsmerter og vondt i magen dersom de er melkeintolerante.. (bremykt/økologisk smør/ghee går fint for mange, noe kremfløte og seterrømme av og til kan kroppene også tåle).

HUSK på at dersom barnet ditt nå begynner å bli veldig slimete/snørrete så kan det bedre seg betraktelig med å kutte ut melk i høst/vinter. Da tenker du sikker, hva skal jeg erstatte det med?
Mitt tips er havremelk fra Oatley, rismelk, mandelmelk og noe soyamelk. Om den skal være tilsatt kalsium eller ikke kan jeg ikke gi konkrtet råd om ettersom jeg ikke aner hvordan kalsium/magnesium balansen er til barnet. 

Supermat inneholder mye vitaminer og mineraler i alle slags former, og mange mener at kroppen klarer å nyttiggjøre seg bedre av dette. Dersom ikke en håranalyse er aktuell så kan det være uansett bra å inkludere dette i kosten! Dette kombinerer jeg alltid med å gi konkrete mineral anbefalinger til de som tar hårmineralanalyse, i tillegg til å skreddersy ift blodtypen.

Avslutningsvis, 
STYRK fra TINE, det nye fantastiske produktet med MER kalsium er derfor IKKE å anbefale. 
Jeg har TINE så oppi halsen om dagen, jeg syns de lurer Norges befolkning og det finner jeg meg ikke i. Jeg skal kjempe til jeg dør for å endre Norske vaner ift melkedrikking. Her ligger mye av årsaken til mange helseproblemer, det er jeg helt sikker på. Kalsium lager så mye utfordringer for kroppene våre og så blir det fremstilt som om det er redningen på alt. Hvis noen kan sponse en reklame på tv`en som kan bli et motstykke til Mr.Melk - så let me know. Fru. Supersunn er med  :) La oss mobilisere og kjempe mot sterke markedskrefter og feilinformasjon!

Ha en veldig fin dag alle sammen!
Klem Agnete



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar