lørdag 21. april 2012

Adhd medisinering er tredoblet på 8 år

Dette er skremmende lesing synes jeg: Artikkel fra aftenposten.
Det er kjempeflott at flere barn har fått hjelp, men er det riktig hjelp mon tro? 
Jeg mener nei. Mange kunne klart å leve med denne diagnosen helt fint uten medisiner/redusert medisin mengde dersom en hadde gjort noen kostholdsendringer. Mitt råd er ihvertfall å prøve dette ut først, før en går i gang med medisiner. Les mer her om hva jeg har skrevet tildligere om dette: Kostholdet og adhd.


Det gjelder å lete etter årsaken og ikke dempe og brannslukke symptomene. Dette er vanlig praksis innen medisin, og jeg kjenner jeg blir helt oppgitt over hvordan vi ser på kroppen vår. Helhetstankegangen mangler i mange tilfeller.. Det er mange områder der vi må stole på kroppens evne til helbredelse og der vi må innse at veien til målet kan kreve mye av oss og være lang. Men resultatet blir så mye bedre enn at en er bundet til medisiner resten av livet, med alvorlige bivirkninger.


Jeg priser meg lykkelig for at Dr. Reichelt ved Rikshopitalet er enig med meg, og mener at mange barn med adhd blir bedre uten gluten og melk. Dersom en ikke klarer å bryte ned proteinene i disse matvarene, så blir det som opioider for hjernen for barn. De får en atferd som de ikke kan styre eller påvirke selv.


Stol på kroppens evne til å fungere bedre dersom den er i balanse. En hårmineralanalyse kan avdekke om det er visse mineraler som gjør at barnet ditt er i ubalanse og påvirker de symptomene som en har satt i kategorien adhd. Etter min mening så er det utrolig farlig å sette mange i en "bås", når årsaken kan være så forskjellig.


Maten kan være din medisin, og mineralene betyr så usigelig mye både for det mentale og det fysiske. 


Det fins urinprøver som avdekker om barnet klarer å bryte ned proteinene i melk og gluten, eller om de mangler disse enzymene. Dersom en får kroppen i balanse igjen ved kosteendringer og mineraler så kan kroppen helbrede seg selv til å fungere bedre.


Husk på at basisk mat og rawfood (ikke bearbeidet mat) spiller positivt inn for alle! Se en liste over de matvarer jeg anbefaler her på hjemmesiden min. E stoffer og sukker vil også være negativt for de med atferdsutfordringer. Gode oljer: eye q, eskimotran, hempolje, cocosa++ vil virke inn positivt!


Det er verdt et forsøk før en setter i gang med medisiner- lykke til!


Klem fra Agnete


Ved spørsmål: kontakt meg på agnete@supersunn.no.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar