søndag 8. mai 2011

perfect moment....



Her kommer en liten anbefaling til alle dere som trenger å "koble av" hjernen litt innimellom!
De to siste helger har jeg gått morgentur på Smøråsen her i Bergen.
Været har vært nydelig og varmt:)
Tur er terapi for meg. Gøy musikk på ørene, så går turen som en lek!


Tilfeldigvis hadde jeg en meditasjons - sekvens på ipoden min, 
og jeg bestemte meg for å ta en liten økt ved vannet.
Det angrer jeg ikke på.. nydelig musikk, rensing av energipunkter/chakraer, solen varmet i ansiktet.




Når jeg åpnet opp øynene så var det som å se ting på en helt annen måte.
Jeg ble bare sittende å måpe over hvor vakkert det var akkurat der jeg satt...endene svømte fredfullt rundt, solen glitret på vannet og fulene kvitret om kapp.
For meg er dette noe jeg har hatt lyst til å inkludere i hverdagen lenge. 
Det er likevel dessverre en av de tingene som faller bakerst i køen.. fram til nå!
Nå skal det langt fram på prioriteringslisten. Det gjør så godt å få renset både hodet og hjerte.
Den meditasjonen som jeg hadde renser kroppens 7 ckakraer. Dersom det høres litt fremmed ut så kan du presse under brystbeinet, så finner du solar plexus. Der ligger et av chakraene. På mange mennesker så er dette et ømt punkt, særlig fordi en puster for mye med brystet og for lite med magen. Det føles godt å få renset dette chakraet og kjenne at pusten beveger seg ned i magen.


For de som har sett spis, elsk, lev eller enda bedre: lest boken - 
så kjenner jeg meg veldig igjen i hennes beskrivelser av det å lære å meditere.
Det er ingen enkel sak, herlighet de tankene flyr mange steder.
Jeg håper øvelse gjør mester - og at jeg en vakker dag kommer meg til India eller Indonesia som Elizabeth:) Jeg bor gjerne i et kloster i en måned jeg:)


Skal se om jeg kan finne ut hva den jeg har heter hvis noen er intressert i å prøve denne. Den varer i 45 min. Her er en annen som er kortere: chakra meditasjon. Har ikke prøvd denne selv.


Neste på listen min som jeg har lyst til å prøve ut er Qigong =
Qigong (also spelled Ch'i Kung) is a powerful system of healing and energy medicine from China. It is the art and science of using breathing techniques, gentle movement, and meditation to cleanse, strengthen, and circulate the life energy (qi). Qigong practice leads to better health and vitality and a tranquil state of mind.
Føler meg mer avslappet av bare å lese dette:)
Her er drømmen morgen - Qigong på toppen av Ulriken!


Energibanene i oss er sterke krefter. Både meditasjon, Qigong og akupunktur kan hjelpe oss å holde de i sjakk og la de flyte slik de er ment til å gjøre. 


Har noen av dere tips til avstressing og noe som gir dere energi?


Agnete

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar