mandag 28. februar 2011

Urolige barn 2 - enkel test en kan ta!


Jeg glemte å skrive noe i forrige innlegg, og det var nokså vesentlig!
For de som vil sjekke ut om deres barn har intoleranse for proteinene i melk og gluten, så kan dette gjøres enkelt ved en peptidanalyse av urinen. Dette må gjøres før en legger om kosten.

Dersom det viser seg at barnet/personen har et for høyt nivå av opioide peptider i urinen, så vil det si at melkeproteinet kasein og gluten ikke brytes fullstendig ned i tarmen.

Disse opioide peptidene virker som morfin på sentralnervesystemet og de får opiumliknende effekt. I følge Reichelts teorier kan dette føre til blant annet hyperaktivitet, autisme, alvorlige depresjoner, anoreksi og schizofreni.

Dette er basert på forskning til Overlege og forsker Karl - Ludvig Reichelt (nevrokjemiker).

Her kan en lese mer om dette:
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.4476897
http://www.apollon.uio.no/vis/art/1997/1/psykoser


Her kan en lese mer om testen og hvem en kan ta den via (den koster ca. 1000 kr):
http://www.neurozym.com/default.asp?gruppe=507

Ved påviste peptider i en slik test så mener Dr. Reichelt at en bør være på streng diett i ca. 28 uker.

Det er jeg helt enig i. Vi måtte ha Fabian, vår eldste sønn, på diett i 6-9 måneder før vi virkelig merket forskjell. Han har vært på diett fra gluten, melk, egg, gjær og sukker i over 1 år nå. I en slik diettperiode så skal tarmen bygges opp igjen, derfor kan det være relevant å kutte ut flere matvarer enn kun gluten og melk.

Det jeg er nysgjerrig på, er om de manglende enzymene som er problemet, noen gang kan komme tilbake ved å rette opp i ubalansene i kroppen? Skal prøve å finne mer ut av det på mikroskopistkurset denne uken.

Dersom noen lurer på noe, så bare ta kontakt med meg på mail! Jeg kan prøve å gi tips til hvem en bør bli fulgt opp av, og veilede i hva slags mat en kan bruke istedet. Mail:supersunn@hotmail.no


Fra høst 2011/ vår 2012 vil supersunn i samarbeid med andre behandlere arrangere kurs og personlig oppfølging for de som ønsker å få barnet sitt bedre på denne måten. Dette er en av de viktigste grunnene til at jeg begynte å studere ernæring, og det engasjerer meg veldig.
Tusen takk for tips Henriette!

Agnete

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar