fredag 18. februar 2011

Et par småretter:)



Raw food pasta
Denne prøvde jeg i sommer og jeg syns det var veldig godt! 


1 squash skrelt
1 gulrot
2 ss pesto, suma sin fra kinsarvik er veldig god!
5 cherrytomater delt i to
5 kalamataoliven


- Skjær squashen og guleroten i brede strimler med en potetskreller
- Vend strimlene i pestoen
- Pynt med tomater og oliven




Energifrokost/lunsj
Kan selvfølgelig spises når som helst, men det er en god start på dagen!
Vurderer å kjøpe meg riskoker bare på grunn av denne retten:)


Ris (helst villris)
Avocado
Tomat
Rødløk etter smak
Tamari soyasaus (helsekost/meny) 
Hemp frø (avskallet)


Kokt ris (helst villris, eventuelt naturris)


Dersom en ønsker mer smak på risen, så ta i helios sitt buljongpulver i kokevannet. Det setter god smak på risen! Denne buljongen er kun basert på grønnsaker og er uten gjær. 


På toppen tar du tomat, avocado og rødløk for de som liker det!


For at denne retten skal være mer mettende så er det supert å tilsette hempfrø sammen med risen. 
Hemp inneholder alle aminosyrene (byggesteinene til protein), også de kroppen ikke kan lage selv:) I tillegg er det høyt innhold av magnesium, jern, fiber og omega 3 og 6 i forholdet 1:4. I tillegg så tar jeg meg en hånd med mandler ettersom jeg er livredd for å bli sulten:)


Dersom en smakssetter risen med buljong og tar godt med krydder på toppen, så kan en kutte ut tamari soyasaus. Jeg anbefaler å bruke denne minst mulig ettersom det er et gjæret produkt. De med candida må unngå denne.


Håper det smaker!
Agnete

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar